– Ikke bare er de artister, de skal drive restaurant også.

Våre artister er ansatt hos oss først og fremst fordi de er særdeles dyktige sangere, dansere og entertainere. De må så lære seg å servere. Men å servere er mye mer enn å bære glass og tallerkener.
Vi har tatt en prat med vår restaurantsjef, Jørgen Olsson, om hvordan det er å jobbe som serverende artist her på Wallmans.

En kveld på Wallmans starter mange timer før våre gjester kommer inn gjennom dørene. Våre artister er på plass allerede før kl. 15:00 for å dekke bord, sminke seg, varme opp både stemme og kropp, og forberede seg for å ta imot gjestene på best mulig måte.

– Når vi åpner dørene kl 18.00 strømmer folk inn, og da skal opptil 580 festglade mennesker ha velkomstdrink nesten samtidig, og litt senere en deilig 4-retters middag – også samtidig. Det er en logistikkutfordring som krever mye av kjøkken, bar, servitører og artister. Tenk, vi serverer altså godt over 2000 retter pr kveld ved fullt hus! Og imens serveringen pågår «serverer» artistene i tillegg fenomenale shownummer! Det krever multitasking på høyt nivå – i tillegg til talentet og den harde jobbingen på scenen, sier han.

Jørgen Olsson, resturantsjef på Wallmans Oslo.

Restaurantsjefen

Jørgen Olsson ble ansatt som restaurantsjef på Wallmans Oslo sommeren 2019 og har tidligere jobbet som artist i fem sesonger på Wallmans i Stockholm.

Ønsker du å komme i kontakt med Jørgen, kan du sende han en mail her.

GJENNOMGÅR RESTAURANTSKOLE

Våre artister er ansatt hos oss først og fremst fordi de er særdeles dyktige sangere, dansere og entertainere. Men ikke bare er de artister. De skal drive restaurant også! De må lære seg å servere. Men å servere er mye mer enn å bære glass og tallerkener.

– Før vi starter sesongen, går artistene gjennom en restaurantskole. Vi kan kalle det et slags “crash-course” i servering, for det er mye informasjon som skal gås gjennom. Ikke bare skal man lære seg om ulike viner, mat, allergener – man skal også kunne kassasystemer, bæreteknikker, utvikle en finesse i restauranten som ivaretar at gjesten får den gode servicen vi er kjent for, få oversikt over hundrevis av rutiner i restauranten, baren, kjøkkenet og oppvasken og mange flere ting, forteller Jørgen.

ARTISTER PÅ GULVET

Selvom artistene gjør en fantastisk jobb med å servere, rekker de ikke å servere alle våre gjester hver kveld. Hver artist får ca. 20 gjester hver, og med enkel hoderegning får man ikke det antallet til å gå opp på en kveld med over 500 gjester i salen.
Det betyr at vi trenger mange flere servitører.

– Noe vi ofte sier på Wallmans, er at vi har artister både på og av scenen. Vi ønsker at våre servitører også er litt «artister» på gulvet, formidler den samme varmen og nysgjerrigheten, og at gjesten sitter igjen med en opplevelse av en personlig velkomst enten den serveres av våre artist eller «ekstra-artister», forklarer Jørgen.

Han fortsetter med å forklare at de hjelper artistene ved å ta over bestillinger, rydding og servering når tiden blir knapp, mens de må løpe for å skifte til neste nummer eller opp på scenen.

EN HELT ANNERLEDES RESTAURANT

– Vi setter høye krav til våre ansatte i restauranten, og det er ikke noe som passer alle. Man skal ha en «pakke» med “servicefinesse” og en evne til å underholde gjesten mellom showet fra scenen også, forklarer restaurantsjefen.

– Det vi ikke setter så høye krav til er «korrekt» service. Wallmans er en annerledes restaurant, og vi tror at man kan oppleve god service selv om vinen helles fra venstre, eller om det plutselig står en artist på bordet ditt (kan skje under et og annet shownummer). Det er det som er så herlig hos oss; at man kan forvente det uventede. Da er det fantastisk å ha med en helt fantastisk gjeng servitører og artister med sterke personligheter som står for servicen i vår restaurant, sier han.

Her inviteres du hjem til oss, med alt det måtte innebære av personlig touch, humor og et glimt i øyet.

Sammen skaper vi de magiske Wallmanskveldene som man husker lenge!

– Ikke bare er de artister, de skal drive restaurant også.

Våre artister er ansatt hos oss først og fremst fordi de er særdeles dyktige sangere, dansere og entertainere. De må så lære seg å servere. Men å servere er mye mer enn å bære glass og tallerkener.
Vi har tatt en prat med vår restaurantsjef, Jørgen Olsson, om hvordan det er å jobbe som serverende artist her på Wallmans.

En kveld på Wallmans starter mange timer før våre gjester kommer inn gjennom dørene. Våre artister er på plass allerede før kl. 15:00 for å dekke bord, sminke seg, varme opp både stemme og kropp, og forberede seg for å ta imot gjestene på best mulig måte.

– Når vi åpner dørene kl 18.00 strømmer folk inn, og da skal opptil 580 festglade mennesker ha velkomstdrink nesten samtidig, og litt senere en deilig 4-retters middag – også samtidig. Det er en logistikkutfordring som krever mye av kjøkken, bar, servitører og artister. Tenk, vi serverer altså godt over 2000 retter pr kveld ved fullt hus! Og imens serveringen pågår «serverer» artistene i tillegg fenomenale shownummer! Det krever multitasking på høyt nivå – i tillegg til talentet og den harde jobbingen på scenen, sier han.

Jørgen Olsson, resturantsjef på Wallmans Oslo.

Restaurantsjefen

Jørgen Olsson ble ansatt som restaurantsjef på Wallmans Oslo sommeren 2019 og har tidligere jobbet som artist i fem sesonger på Wallmans i Stockholm.

Ønsker du å komme i kontakt med Jørgen, kan du sende han en mail her.

GJENNOMGÅR RESTAURANTSKOLE

Våre artister er ansatt hos oss først og fremst fordi de er særdeles dyktige sangere, dansere og entertainere. Men ikke bare er de artister. De skal drive restaurant også! De må lære seg å servere. Men å servere er mye mer enn å bære glass og tallerkener.

– Før vi starter sesongen, går artistene gjennom en restaurantskole. Vi kan kalle det et slags “crash-course” i servering, for det er mye informasjon som skal gås gjennom. Ikke bare skal man lære seg om ulike viner, mat, allergener – man skal også kunne kassasystemer, bæreteknikker, utvikle en finesse i restauranten som ivaretar at gjesten får den gode servicen vi er kjent for, få oversikt over hundrevis av rutiner i restauranten, baren, kjøkkenet og oppvasken og mange flere ting, forteller Jørgen.

ARTISTER PÅ GULVET

Selvom artistene gjør en fantastisk jobb med å servere, rekker de ikke å servere alle våre gjester hver kveld. Hver artist får ca. 20 gjester hver, og med enkel hoderegning får man ikke det antallet til å gå opp på en kveld med over 500 gjester i salen.
Det betyr at vi trenger mange flere servitører.

– Noe vi ofte sier på Wallmans, er at vi har artister både på og av scenen. Vi ønsker at våre servitører også er litt «artister» på gulvet, formidler den samme varmen og nysgjerrigheten, og at gjesten sitter igjen med en opplevelse av en personlig velkomst enten den serveres av våre artist eller «ekstra-artister», forklarer Jørgen.

Han fortsetter med å forklare at de hjelper artistene ved å ta over bestillinger, rydding og servering når tiden blir knapp, mens de må løpe for å skifte til neste nummer eller opp på scenen.

EN HELT ANNERLEDES RESTAURANT

– Vi setter høye krav til våre ansatte i restauranten, og det er ikke noe som passer alle. Man skal ha en «pakke» med “servicefinesse” og en evne til å underholde gjesten mellom showet fra scenen også, forklarer restaurantsjefen.

– Det vi ikke setter så høye krav til er «korrekt» service. Wallmans er en annerledes restaurant, og vi tror at man kan oppleve god service selv om vinen helles fra venstre, eller om det plutselig står en artist på bordet ditt (kan skje under et og annet shownummer). Det er det som er så herlig hos oss; at man kan forvente det uventede. Da er det fantastisk å ha med en helt fantastisk gjeng servitører og artister med sterke personligheter som står for servicen i vår restaurant, sier han.

Her inviteres du hjem til oss, med alt det måtte innebære av personlig touch, humor og et glimt i øyet.

Sammen skaper vi de magiske Wallmanskveldene som man husker lenge!

Mest leste artikler

  • Bedriftsgavekort: den perfekte julegaven til de ansatte!

  • Den berømte julebordsesongen!

  • Bak kulissene hos Wallmans

  • En sniktitt bak kulissene på Wallmans

  • Julebordsesongen – En hektisk tid for våre fantastiske ansatte

  • Stolthet og glede

  • Wallmans 23 år

  • Gallapremiere på Wallmans

  • Varmt velkommen

  • Kostymedesignerne våre har skapt magi igjen!

ANDRE RELEVANTE BLOGGPOSTER

  • Bedriftsgavekort: den perfekte julegaven til de ansatte!

  • Den berømte julebordsesongen!

  • Bak kulissene hos Wallmans

  • Bedriftsgavekort: den perfekte julegaven til de ansatte!

  • Den berømte julebordsesongen!