Undersøkelser viser at fornøyde medarbeidere er 60 % mer effektive enn andre ansatte.

De presterer bedre, og de har heller ikke så høyt sykefravær. Det høres så enkelt ut, men hvordan får vi mer fornøyde medarbeidere?

Du har sikkert hørt om ytre og indre motivasjon. Ytre motivasjon kan for eksempel være belønning som lønnsforhøyelser eller bonus. Indre motivasjon handler mer om at arbeidsoppgavene gir glede og mening, og dermed har betydning for prestasjoner og lojalitet. Forskning viser at en sterk indre motivasjon er en sterkere suksessfaktor enn ytre motivasjon. 

Det kan altså være mer lønnsomt å bruke 2 500 kroner per ansatt på en hyggelig fest enn å måtte ut med 20 000 kroner ekstra i lønnsøkning. Å skape opplevelser, gir verdi tilbake til bedriften, og små investeringer kan gi store belønninger. En ansatt som blir sett og føler seg verdifull, er en ansatt som er på med på laget. Som stiller opp og bretter opp ermene når det trengs. Som du kan regne med når det røyner på.

Hvis resultatene uteblir i en bedrift, er det mange som fjerner massasjen, treningstilbudet, julebordet eller de andre godene. Det er ikke nødvendigvis så lurt. Julebord eller andre sosiale sammenkomster, er viktige kulturbyggere. Den ekstra vinflasken til en femhundrelapp, er ingen ting imot den lønnsøkningen du kan få spørsmål om dersom det eneste som holder den ansatte der, er penger. 

I en hverdag der tidsklemma er tydelig, skjer ikke fredagspilsen så ofte lenger. Desto viktigere blir disse litt større, og litt sjeldnere, sammenkomstene.

Jeg har jobbet mye med mennesker, både som bistandsarbeider i Øst-Afrika så vel som kinodirektør og nå som daglig leder i Wallmans. Det å tilhøre et sted og bli inkludert i gjengen, er viktig uansett hvor du jobber, og uansett hvor du bor. Det handler om å samles. Det er ikke så mye som skal til, og det behøver slett ikke å være så fancy, men disse stundene har en effekt som man ikke alltid tenker på som leder. Relasjonen mellom menneskene og avdelingene blir bedre, noe som i sin tur kan føre til mer kreativitet, samhold og større takhøyde. Med gode relasjoner forsvinner «De og Vi» og blir til «Oss». 

Vi på Wallmans lever som vi lærer – noe annet ville jo ha vært veldig rart! På ettermiddagen, før jeg går fra jobb, tar jeg en tur innom salongen/kjøkkenet for å hilse på artistene og de ansatte som går på vakt. På travle kvelder kan våre ansatte gå 40 000 skritt, så vi har bestemt oss for at det er viktig at alle sammen starter skiftet rundt et bord, med et godt måltid, og vi avslutter også med et måltid før de går hjem. 

Vi har personalfester tre ganger i året: Kickoff ved sesongstart, julebord (etter jul!) og sommerfest – pluss en liten lunsj før jul. Noen lørdager, når vi føler at vi trenger det, har vi «igjensitting». Da lukker vi dørene etter forestilling, tar litt vin og har det hyggelig sammen. Resultatet er at vi bretter opp ermene hvis vi har utfordringer, hvis vaktmesteren er syk, hvis det må feies ved inngangen eller hvis det mangler en i oppvasken. Vi i «Wallmansfamilien» hjelper hverandre, og trekker i samme retning. Det skaper først og fremst et godt og trygt arbeidsmiljø, men det er også lønnsomt.

Hver uke får vi på Wallmans besøk av flere tusen gjester, og hver kveld skapes det gode minner rundt bordene våre – og minner er som kjent kulturbærere som igjen skaper felles forankringspunkter. Når salen fylles av arbeidskolleger, jubilanter og andre gjester, og artistene innta scenen, oppstår det magiske øyeblikk. Når personalsjefen og regnskapsmedarbeideren blir kjent med hverandre, kan gode ideer dukke opp. Når sekretæren og journalisten sitter ved siden av hverandre, kan gode historier løftes og skapes. Når assistenten og toppsjefen snakker sammen, kan ukjente talenter, ønsker og drømmer komme fram. 

Ved å investere i medarbeiderne, skapes det en indre motivasjon som gir enn belønning i den andre enden. Min påstand er at fornøyde ansatte ikke bare er mer effektive og fornøyde. De er også god forretning. 

Få 10% rabatt
Ønsker du å booke en opplevelse for dine ansatte, bruk koden WHR10 ved bestilling av billetter så får du 10% rabatt.

Skrevet av: Cecilie Trøan Kjelsaas, Daglig leder på Wallmans Oslo.

Undersøkelser viser at fornøyde medarbeidere er 60 % mer effektive enn andre ansatte.

De presterer bedre, og de har heller ikke så høyt sykefravær. Det høres så enkelt ut, men hvordan får vi mer fornøyde medarbeidere?

Du har sikkert hørt om ytre og indre motivasjon. Ytre motivasjon kan for eksempel være belønning som lønnsforhøyelser eller bonus. Indre motivasjon handler mer om at arbeidsoppgavene gir glede og mening, og dermed har betydning for prestasjoner og lojalitet. Forskning viser at en sterk indre motivasjon er en sterkere suksessfaktor enn ytre motivasjon. 

Det kan altså være mer lønnsomt å bruke 2 500 kroner per ansatt på en hyggelig fest enn å måtte ut med 20 000 kroner ekstra i lønnsøkning. Å skape opplevelser, gir verdi tilbake til bedriften, og små investeringer kan gi store belønninger. En ansatt som blir sett og føler seg verdifull, er en ansatt som er på med på laget. Som stiller opp og bretter opp ermene når det trengs. Som du kan regne med når det røyner på.

Hvis resultatene uteblir i en bedrift, er det mange som fjerner massasjen, treningstilbudet, julebordet eller de andre godene. Det er ikke nødvendigvis så lurt. Julebord eller andre sosiale sammenkomster, er viktige kulturbyggere. Den ekstra vinflasken til en femhundrelapp, er ingen ting imot den lønnsøkningen du kan få spørsmål om dersom det eneste som holder den ansatte der, er penger. 

I en hverdag der tidsklemma er tydelig, skjer ikke fredagspilsen så ofte lenger. Desto viktigere blir disse litt større, og litt sjeldnere, sammenkomstene.

Jeg har jobbet mye med mennesker, både som bistandsarbeider i Øst-Afrika så vel som kinodirektør og nå som daglig leder i Wallmans. Det å tilhøre et sted og bli inkludert i gjengen, er viktig uansett hvor du jobber, og uansett hvor du bor. Det handler om å samles. Det er ikke så mye som skal til, og det behøver slett ikke å være så fancy, men disse stundene har en effekt som man ikke alltid tenker på som leder. Relasjonen mellom menneskene og avdelingene blir bedre, noe som i sin tur kan føre til mer kreativitet, samhold og større takhøyde. Med gode relasjoner forsvinner «De og Vi» og blir til «Oss». 

Vi på Wallmans lever som vi lærer – noe annet ville jo ha vært veldig rart! På ettermiddagen, før jeg går fra jobb, tar jeg en tur innom salongen/kjøkkenet for å hilse på artistene og de ansatte som går på vakt. På travle kvelder kan våre ansatte gå 40 000 skritt, så vi har bestemt oss for at det er viktig at alle sammen starter skiftet rundt et bord, med et godt måltid, og vi avslutter også med et måltid før de går hjem. 

Vi har personalfester tre ganger i året: Kickoff ved sesongstart, julebord (etter jul!) og sommerfest – pluss en liten lunsj før jul. Noen lørdager, når vi føler at vi trenger det, har vi «igjensitting». Da lukker vi dørene etter forestilling, tar litt vin og har det hyggelig sammen. Resultatet er at vi bretter opp ermene hvis vi har utfordringer, hvis vaktmesteren er syk, hvis det må feies ved inngangen eller hvis det mangler en i oppvasken. Vi i «Wallmansfamilien» hjelper hverandre, og trekker i samme retning. Det skaper først og fremst et godt og trygt arbeidsmiljø, men det er også lønnsomt.

Hver uke får vi på Wallmans besøk av flere tusen gjester, og hver kveld skapes det gode minner rundt bordene våre – og minner er som kjent kulturbærere som igjen skaper felles forankringspunkter. Når salen fylles av arbeidskolleger, jubilanter og andre gjester, og artistene innta scenen, oppstår det magiske øyeblikk. Når personalsjefen og regnskapsmedarbeideren blir kjent med hverandre, kan gode ideer dukke opp. Når sekretæren og journalisten sitter ved siden av hverandre, kan gode historier løftes og skapes. Når assistenten og toppsjefen snakker sammen, kan ukjente talenter, ønsker og drømmer komme fram. 

Ved å investere i medarbeiderne, skapes det en indre motivasjon som gir enn belønning i den andre enden. Min påstand er at fornøyde ansatte ikke bare er mer effektive og fornøyde. De er også god forretning. 

Få 10% rabatt
Ønsker du å booke en opplevelse for dine ansatte, bruk koden WHR10 ved bestilling av billetter så får du 10% rabatt.

Skrevet av: Cecilie Trøan Kjelsaas, Daglig leder på Wallmans Oslo.

Mest leste artikler

  • Den berømte julebordsesongen!

  • Bak kulissene hos Wallmans

  • En sniktitt bak kulissene på Wallmans

  • Julebordsesongen – En hektisk tid for våre fantastiske ansatte

  • Stolthet og glede

  • Wallmans 23 år

  • Gallapremiere på Wallmans

  • Varmt velkommen

  • Kostymedesignerne våre har skapt magi igjen!

  • Wallmans bytter ut kjøpevann med filtrert vann

ANDRE RELEVANTE BLOGGPOSTER

  • Den berømte julebordsesongen!

  • Bak kulissene hos Wallmans

  • En sniktitt bak kulissene på Wallmans

  • Den berømte julebordsesongen!

  • Bak kulissene hos Wallmans