Hjelp, jeg skal arrangere fest!

Du har gjort det før og bestemt deg for aldri å gjøre det igjen: Arrangere fest. Som den selvskrevne lederen av festkomiteen på jobben, har du nok kommet til et punkt før, under eller etter en fest: Aldri mer! Hvorfor det?

Kan det være planleggingen, pyntingen og ryddingen av kantina? All tiden du brukte på å pønske ut meny, morsomme overraskelser, laste ned 150 partylåter og lage personlige bordkort dine kollegaer? Eller var det innkjøpet av duker, dekor, lys, hvitvin, rødvin, mat og snacks og Gud vet hva?

Mange av oss har travle arbeidsdager, fulle timeplaner, et hav av oppgaver som venter, og absolutt ikke tid til å arrangere den festen som de ansatte fortjener, forventer og har behov for. Men som den utpekte festarrangøren på jobben – enten du er i festkomiteen, er daglig leder eller jobber i HR – forventes det at du bruker tid og krefter på å arrangere fest for kollegaene dine i tillegg.

Så hvordan kan du som festarrangør – mest effektivt, mest økonomisk, og uten å gå på akkord med den wow-faktoren du alltid higer etter – lage en fest uten for mye arbeid?

Her skal du få noen tips!

Store og små fester

Jeg elsker fest og jeg har brukt utallige dager og timer på å arrangere fester på privaten, og som daglig leder for Wallmans kan jeg etterhvert en del om hva som skal til for å arrangere en vellykket fest. På Wallmans er det nemlig fest (nesten) hver kveld! Store fester og små fester. Noen ønsker bare å ta med seg noen kunder ut på en hyggelig middag eller vil feire et jubileum, mens andre arrangerer den store sommerfesten eller kickoff’en her.

Her kan du lese mer om hva du kan arrangere på Wallmans.

Fest show og under
Wallmans Oslo er best på fest og feiring.

Det våre kunder synes er mest slitsomt og tidkrevende ved å arrangere fest, er akkurat det samme som folk flest synes er mest slitsomt: Planleggingen. Derfor har vi vår egen eventprodusent (!) på Wallmans. Han har en finger med i spillet helt fra starten, og vet alt om hva som skal til for å skape en vellykket fest. Det er detaljene som er viktig. For eksempel så vet vi at hemmeligheten bak en fest-suksess starter allerede utenfor festlokalet. Så når vi inviterer til fest, tenner vi faklene og ruller ut den røde løperen på broen over Akerselva. Eventprodusenten skreddersyr festen eller arrangementet etter kundenes ønsker, men du kan selvfølgelig være med på å sette ditt eller selskapets personlige preg på festen. Kanskje vil dere ha spesielle bordkort, en egen drinkmeny eller tusen knall-rosa ballonger? Vi fikser det. Kanskje vil dere bare ha en hyggelig feiring med kortreist, hjemmelaget mat og et godt glass vin? Eller vil dere slå på stortromma med et spektakulært show, prisutdeling, lys og lyd og syngende servitører? Vi fikser det også.

Ikke minst … Vi fikser ryddingen.

Når man skal arrangere fest, er det lett at det baller på seg. Det ene drar det andre med seg, og plutselig blir festen hakket mer tidkrevende og kostbar enn budsjettet tilsier. Leie av lokale, lydanlegg, catering, underholdning … Da er det fint å vite at vi har alt inhouse – og er man opptatt av pris, tør jeg påstå at et arrangement på Wallmans blir billigere totalt sett enn å organisere og leie alt eksternt.

Pris er selvsagt viktig, men det nesten alle våre kunder trekker fram som enda viktigere ved å sette ut fest-arrangementet til proffer som oss er: Rydding!

«En ting er å komme til dekket bord – det er fantastisk. Men det er enda bedre å slippe ryddingen!!!», sier gjestene våre dagen derpå.

Jeg er så enig! Det verste med å arrangere fest og ha alt ansvaret alene, er jo å rydde dagen etter! Når man er ferdig med festen, så er man liksom ferdig … Men å rydde glass, korker, konfetti og sigarettsneiper i dagevis …  Nei takk! Da tror jeg heller at jeg dropper hele greia!

Vi ønsker dere en god fest, folkens, og hvis dere trenger hjelp til arrangementet, så vet dere hvor dere får tak i oss!

/ Cecilie Trøan Kjelsaas, daglig leder.