fornøyde ansatte god leder
  • Arbeidskultur

SLik får du fornøyde ansatte

De ansatte er den viktigste ressursen en bedrift har. Har du ingen til å gjøre jobben, eller enda verre; ingen motiverte og engasjerte ansatte, kommer du ikke langt.

Å vite hvordan man skal motivere og skape et godt arbeidsforhold, kan ofte være en vanskelig nøtt å knekke. Menneskelige følelser, tanker, holdninger og reaksjoner er ofte uforutsigbare – og det kan derfor være vanskelig å vite hva du skal gjøre for å lede og være en god motivator for alle.

Så, hva gjør du?

Vis empati

Du skal lede en gjeng mennesker, ikke roboter. Empati er en egenskap som gjør at du forstår en annen persons følelser. Er du oppmerksom på hvordan de ansatte har det, er det enklere å fatte beslutninger og skape et arbeidsmiljø som fjerner negative holdninger og følelser.

Hva motiverer dem?

Ha hyppige 1:1-samtaler. Finn ut av hva som får de ansatte opp av senga om morgenen. Hva er de lidenskapelig opptatt av? Hvilke livsmål har de, hvilke interesser… Med andre ord; kjenner du egentlig dine ansatte? Gode ledere viser en interesse for folks jobb- og karrieremål for å kunne motivere på en riktig måte. Det handler om emosjonelt engasjement.

Utvikling

De aller fleste ønsker å utvikle seg, lære mer og føle at de mestrer nye ting. Gi de ansatte muligheten til å tilegne seg ny og relevant kunnskap som kan bidra til å øke grunnlaget deres for fremtidige oppgaver og roller. Ingen bedrift vil si farvel til en dyktig og engasjert ansatt fordi han/hun kjeder seg. Gir du dem kunnskap som kan brukes til andre, nye prosjekter – så har du en fornøyd ansatt i lang tid.

Myndiggjør

Fordel oppgaver og ansvar, og samtidig muligheter og ressurser slik at de ansatte kan lykkes. La de tar eierskap til en oppgave – og la de gjøre den fullt ut. Her er viktig å ikke legge seg borti alt som gjøres, men vise at du stoler på kompetansen deres og hvilke kvaliteter de sitter på. Ingenting er mer demotiverende enn å ha en leder hengende over skulderen til enhver tid, som skal ha kontroll på alt som gjøres. De er ansatt for å gjøre en jobb, stol på at de klarer det.

gi Feedback

Selv om de får myndighet og fullt ansvar, er det viktig at du gir dem tilbakemeldinger på jobben som gjøres. Spør hvordan det går, hva de eventuelt trenger og diskutér hvilke alternativer man har. Det er viktig med konstruktive tilbakemeldinger der du poengterer hva som er bra og hva som eventuelt kunne vært gjort annerledes. Gi dem noe å tenke på og vurdere, uten å forlange.

Gå foran som et godt eksempel

Vær ærlig, nytenkende og en god lagspiller.
Selv om det i tøffe tider kan være vanskelig å holde humøret oppe, er det viktig at man ikke mister hodet når det brenner som mest. Ha struktur og oversikt over hva alle gjør og holder på med. Koker det i avdelingen, må du være forberedt på å brette opp ermene. De ansatte vil føle at du er en lagspiller og at du ikke er redd for å ta i et tak selv. Ta ansvar og stå rakrygget i de beslutningene du tar.

Anerkjenn

Leverte Kari har gode resultater forrige måned? Fortell henne det! Har Ivar strukket seg litt lenger for at alle skal ha det bra? Gi han en klapp på skulderen. La de høre det og gjerne hver uke. Ifølge Gallup er dette et kritisk punkt for å øke produktiviteten og engasjementet til ansatte. Sett av tid til å fortelle hva du setter pris på ved hver enkelt ansatt. Enten via tekstmelding, mail, telefon, eller aller helst: personlig.

Aktiv involvering

Gode ledere forstår at lederskap ikke går kun én vei, men flere. Selv om det av og til kan komme fra toppen og ned i enkelte tilfeller, er ofte det beste å la informasjon, avgjørelser og fordelinger komme nedenifra og opp, der teamets engasjement og erfaringer er med på å løse utfordringene. Det er ofte de som sitter med detaljkunnskapen og vet hvordan ting fungerer i front.

Vær transparent

Har det vært et ledermøte der det har blitt informert om noe som alle bør vite om? Informer de andre om dette. Send ut et referat i etterkant av møtet til de andre. Sørg for en åpen kommunikasjon og vær ærlig. Det nytter ikke å komme til en ansatt og spørre etter en ting som du tror du har bedt om for lenge siden, men kanskje ikke har. Det fort gjort å tenke at man har gitt beskjed, men så ble det kanskje bare med tanken. Det skaper misforståelser, misnøye og stress.
Forklar hvor bedriften skal, hvilke mål som skal nås og hvilke tiltak som igangsettes – og få de andre ansatte involvert.

Skap en tilhørighet

Det er viktig at alle føler at de gjør en meningsfull jobb. La dem få vite hva som gjør at nettopp deres jobb er så viktig for bedriften. Jobber du på hotell? Fortell rengjøringspersonalet om de tilbakemeldingene som kommer inn om at rommene ser bra ut, at badet er rent og at sengetøyet lukter godt. Fortell resepsjonisten at vedkommende er hotellets ansikt utad, og at kanskje nettopp denne personen var grunnen til at en gjest kom tilbake fordi servicen var så bra.

alle skal med

Inviter de ansatte på firmafest. F.eks. julebord, på kick off, samlinger, messer e.l. Et tips er å arrangere prisutdelinger. Her kan man f.eks. kåre den beste selgeren, den mest positive, den største arbeidshesten, den største ledestjernen, den som har sørget for best inntjening til selskapet det året … Det er mange muligheter! Det viktigste er å inkludere alle og gi folk en positiv opplevelse og et følelse av å ha en betydning for selskapet.

(Kilder: smallbusiness.ng, medium.com, talerlisten.no)

Trenger du flere grunner til at et bedriftsarrangement er en god idé?


ANDRE RELEVANTE BLOGGPOSTER:
arrangere et vellykket bedriftsarrangement
  • Firmafest

Slik arrangerer du en vellykket firmafest

Er du ansvarlig for å arrangere den store festen? Har du fått i oppgave å arrangere kick-off for jobben eller kanskje bedriftsjubileumet? Trenger du litt tips til planleggingen og hvordan gjennomføringen av arrangementet går mest mulig smertefritt? We’ve got you covered!

1 2 3 6

Mest populær


Dirty little secrets wallmans underholdning oslo

«Det kan vanskelig beskrives med ord. Det må oppleves maten var fortreffelig, drinkene nydelige, servicen helt topp! Og underholdningen, showet, var det beste av sitt slag!
Har du ikke vært her, må du sporenstreks bestille! 🤩»

– Bjørn-Preben A. R., 25.11.2018

book
Billetter

Nyhetsbrev